Rouw op je dak

Het komt maar rauw op je dak, die rouw.

Een verlies van een dierbare werpt je onherroepelijk in een rouwproces.

Je proces is uniek en persoonlijk en kan op verschillende manieren zijn weg vinden in je leven.

Rouw is een natuurlijke reactie om je te helpen het verlies te dragen en verwerken.

Het proces is persoonlijk, maar rouwen niet. Iedereen om je heen heeft op enig punt in zijn leven te maken gehad met verlies.

Je bent niet alleen.

Wat je voelt is normaal.

Ik help je met dit artikel herkennen hoe je kan reageren op verlies.



You cannot stop the waves of grief from coming
they are like the ocean
sometimes overwhelming and sometimes deep and dark
all we can do is learn how to swim

Laten we beginnen met de 7 fases van Rouw.

Bij iedere fase benoem ik ook de tegengestelde reactie die je zou kunnen hebben. Hier kom ik aan het eind van dit artikel nog op terug voor je.


Fase 1

Shock

Je voelt je verdooft, je volledige systeem wordt getriggerd en je kan je letterlijk ziek voelen.

Fysieke symptomen in deze fase kunnen zijn: kou, rillingen, hartkloppingen, huilbuien, misselijkheid, darmklachten, vermoeidheid, hyperventilatie, slecht slapen, verandering in eetbehoeften

Emotionele symptomen in deze fase kunnen zijn: een gevoel van leegheid, overspoeld worden door verdriet, hysterische aanvallen, paniek, een gejaagd gevoel ervaren, weg willen vluchten. Dit is de reactie van je brein op de shock, je vecht of vlucht reactie is volledig getriggerd.


Ontkenning

Een andere reactie in fase 1 is ontkenning.

Je ervaart nu vrijwel geen fysieke symptomen.

Emotionele symptomen: onthechting, een gevoel van afstand tot de situatie en het verlies, verwarring, ongeloof


Fase 2

Pijn en schuldgevoel

Zodra de schok begint te vervagen, zul je de pijn gaan voelen.

Dit is wanneer de eerste realisatie je raakt dat je verlies echt is.

De pijn kan je overspoelen en buitengewoon moeilijk te hanteren zijn en kan zowel fysieke als emotionele reacties geven.

Dit is ook het moment waarop je je schuldig kan gaan voelen over iets dat je voor de persoon had kunnen of moeten doen (zelfs als het onlogisch is).

Tijdens deze fase is het normaal om je af te vragen of je iets had kunnen doen dat het verlies had kunnen voorkomen, je kan spijt krijgen omdat je geen vrede hebt kunnen sluiten met je dierbare, of je gaat herbeleven hoe de laatste dagen en momenten zijn gegaan.

Hoewel deze gevoelens overweldigend kunnen zijn, zijn het natuurlijke emoties die in verband staan met je natuurlijke reacties en schuldgevoelens, ook al lijken ze onlogisch, het is belangrijk om deze gevoelens te erkennen als onderdeel van het rouwproces.

Bespreek je gedachten en gevoelens met anderen in deze fase. Dit helpt je bij het proces.


Fase 3

Boosheid en frustratie

Daar is de reactie die het minst sociaal geaccepteerd is maar zo bekend en begrijpelijk.

Boosheid.

Het verdriet kan geen kant op, het verlies snijdt door alles en je wordt boos. Woest.

Laat deze boosheid er zijn.

Een gezonde manier is om te schrijven zonder beperkingen waarover je boos bent, net zo lang tot de boosheid begint te zakken. Een gesprek met een goede vriend of vriendin (die goed kan luisteren) of therapeut in deze fase helpt je deze fase te kaderen en je boosheid gezond te uitten en een plek te geven


Fase 4

Onderhandelen/doelen stellen

Om een weg te vinden in, door en uit je emoties is deze fase een belangrijke stap terug naar een nieuw pad uit je rouw.

Je hebt je gerealiseerd dat boosheid niet helpt, en dat je nu door moet.

Een belofte inlossen die je hebt gedaan aan je dierbare (een gezamenlijke droom alsnog uitvoeren) een doel stellen in naam van je dierbare (het beklimmen van een berg voor het inzamelen van geld tegen de ziekte van je dierbare) zelf doelen stellen die je al eerder had moeten doen (gezonder leven, je tijd anders indelen)

Deze fase van Rouw is enorm waardevol en helpt je te transformeren.


Fase 5

Reflectie

Tijdens deze fase van rouw begin je na te denken over het verlies dat je hebt ervaren en hoe het je leven heeft beïnvloed.

In deze fase komt het verdriet nogmaals hard het systeem binnen omdat het gemis nu in alles voelbaar en zichtbaar wordt.

Het terugtrekken van jezelf uit de realiteit is een natuurlijke reactie. Het kan simpelweg nog te rauw zijn om de rouw nu aan te gaan. Verbinding met je netwerk en eventuele counseling is nu essentieel!

Je netwerk is nu meer dan ooit je letterlijke vangnet.

Terugdenken aan de doelen die je hebt gesteld en hier je focus op leggen kan helpen deze periode draaglijker te maken.

Wanneer je merkt dat je de beweging naar buiten steeds minder goed kan maken, realiseer je dan dat gevoelens van depressie in deze fase veel voorkomend zijn en vraag hulp en ondersteuning bij je verwerking.


Fase 6

Lichtpuntjes

Na fase 5 komen er lichtpuntjes op je pad. Sommige klein en sommige in de vorm van helpers of hulp. Positieve afleiding en het voorzichtig de beweging naar buiten- in energie en letterlijk-maken is nu goed voor je terugkeer naar balans.

Maak gebruik van doelen en stappenplannen om jezelf in een nieuwe aangeleerde structuur af te leidden. Energie volgt de aandacht. Je zal merken dat er meer en meer lichtpuntjes op je pad komen.


Fase 7

Aanvaarding

Acceptatie en hoop is de laatste fase van het rouwproces. Een verlies accepteren betekent niet dat je er “overheen bent”.

In dit deel van het proces kan je je verlies erkennen ervaar je dat verder mag gaan met je leven en wat het nieuwe normaal voor je is.


Tijdens deze fase zal je waarschijnlijk merken dat het gemakkelijker is om over het verlies dat je hebt meegemaakt te praten zonder dat je zo'n grote impact ervaart als eerder in het rouwproces. Het verdriet en het verlies draag je mee, en er zijn dagen dat je het gevoel hebt terug te vallen naar een eerdere fase. Wanneer je alle fases hebt doorlopen staat deze 7e fase voor het vermogen om te accepteren wat er is gebeurd en ontstaat ruimte om na te denken over goede tijden, in plaats van alleen de droevige gedachten die gepaard gaan met verlies.


Wellicht heb jij een combinatie van reacties, of doorloop je de fases anders? Niemand rouwt hetzelfde, wees vol compassie en zelfliefde tijdens rouw. Plan regelmatig een balans dag waarin je prikkelvrij, onder een zachte deken tot jezelf mag komen.


Uitgestelde Rouw

Wellicht denk jij na het lezen: Ik heb het proces gestopt voordat het kon beginnen?

Dan is voor jou de fase van doorpakken en doorgaan van toepassing.

Je zet je bewust over de processen heen en kiest ervoor door te gaan. Doorgaan met werk, het leven, je gezin. Je netwerk…alsof er niets is veranderd, terwijl er zoveel is veranderd!

Misschien had je geen keuze, in sommige situaties heb je simpelweg niet de kans toe te komen aan een natuurlijk proces.

Misschien heb je het gevoel gekregen nu te moeten bewijzen dat je dit aankan. Dat je alles aankan?

Misschien heb jij het gevoel gehad dat je sterk moest zijn.

Misschien was het verlies te heftig en heb je het weggestopt, het was teveel.

Voor jullie allemaal:

Niet rouwen en het uitstellen van rouw kan je systeem letterlijk stopzetten

Dit herken je door de volgende klachten:

- Slechter slapen

- Onverklaarbare emotie veranderingen

- De aanwezigheid van spanning in je lijf

- Weinig ruimte voor veranderingen

- Een algeheel stress gevoel, opgejaagd gevoel

- Fysieke klachten

- Gewichtstoename

- Relatieproblemen

- Financiële problemen

- Het gevoel “op ” te zijn

- Burn-out klachten

- Trauma klachten

- Gevoelens van depressie of een aangetast zelfbeeld

- Concentratie problemen

- Overmatig of ongezond eten of starten met middelen (alcohol, drugs, medicatie)


Uitgestelde rouw gaat letterlijk in je lijf vastzitten.

Als een trauma. En daar stapelen zich nieuwe ervaringen en emoties bovenop.

Herken jij dit? Via trauma-sensitieve therapie werken we aan het oplossen van het trauma in je systeem en mag je ruimte innemen om te rouwen.




Neem gerust vrijblijvend contact met me op voor meer informatie of ondersteuning bij jouw (rouw) proces.


Warme groet

Diane